Tajuk Artikel
Tajuk artikel ini ialah
Program Intervensi Kemahiran Membaling Bola Terhadap Pelajar Autisme Sekolah
Menengah: Satu kajian yang diterbitkan pada tahun 2007 dan dimuatkan dalam
Jurnal Pendidkan Jilid 27(1).
Pengenalan
Domain jurnal adalah untuk
mengkaji keberkesanan pengajaran pendidikan jasmani terhadap pelajar-pelajar
autisme. Kelemahan dalam hubungan mata, kontak fizikal, integrasi
sensori dan kebolehan berinteraksi telah mengakibatkan pelajar-pelajar autisme
sukar untuk meniru dan mempelajari kemahiran baru dalam aktiviti fizikal,
terutama kemahiran yang memerlukan koordinasi mata dengan kaki dan tangan
(contoh: membaling bola). Memandangkan masalah ini, pendidikan jasmani suaian
yang bercorak individu harus dijalankan untuk memperbaiki kelemahan motor,
disamping meningkatkan domain kognitif dan afektif bagi pelajar-pelajar
autisme.
Objektif jurnal adalah untuk membantu pelajar-pelajar
berkeperluan khas memaksimumkan peluang pembelajaran. Oleh itu program
intervensi yang dirancang harus berdasarkan kebolehan dan keperluan individu
(Eaves & Pottet, 2000). Kajian ini bertujuan untuk meninjau keberkesanan
program intervensi kemahiran membaling bola serta mengenal pasti kebolehan
pelajar-pelajar autisme membaling bola tepat pada sasaran.
Kumpulan sasaran kajian dalam jurnal ini adalah
melibatkan 3 orang pelajar autisme lelaki yang sedang belajar di dua buah
sekolah menengah yang berlainan di Kuala Lumpur, di bawah program Pendidikan
Khas Bermasalah Pembelajaran. Mereka berumur antara 14 hingga 18 tahun. Mereka
telah didiagnosis mengalami autisme oleh doktor pediatrik semasa kecil lagi.
Mereka adalah sihat dari segi fizikal dan tidak menghadapi masalah dalam
penglihatan dan pendengaran, serta mereka dapat membaling bola dengan dua belah
tangan.
Ringkasan Metodologi
Kajian ini berbentuk
kualitatif yang menggunakan kaedah kajian kes ke atas tiga orang pelajar
autisme sekolah menengah dalam program intervensi kemahiran membaling bola.
Setiap pelajar mempunyai Rancangan Pendidikan Individu (RPI). Pengajaran
kemahiran membaling bola adalah berasaskan pencapaian subjek dalam ujian
kemahiran bagi sesi latihan sebelumnya.
Subjek A berbangsa Cina, umumya 17 tahun 6 bulan. Dia
merupakan pelajar yang mengalami autisme ringan. Dia mampu berkomunikasi dengan
ay at ringkas, namun dia selalu mengulangi ayatnya. Tinggi Subjek A 174 cm dan
beratnya 68.5 kg. Dia tergolong dalam kategori normal berdasaikan Indeks Jisim
Tubuh (Body Mass Index, BMI).
Tindak balas dan koordinasi badan Subjek A adalah baik. Dia dapat menguasai
kemahiran asas permainan dengan baik seperti memukul bola, mengguling bola,
menendang bola, membaling bola dengan dua belah tangan dan menyambut bola.
Subjek B ialah pelajar
Cina, umurnya 14 tahun 11 bulan. Dia mampu berkomunikasi dengan menggunakan
satu atau dua perkataan. Tinggi Subjek B 149 cm dan beratnya 38 kg. Menurut
Indeks Jisim Tubuh, dia tergolong dalam kategori kurang berat badan. Walaupun
saiz flzikal Subjek B kecil, dia dapat menguasai kemahiran asas lokomotor dan
bukan lokomotor dengan baik seperti berjalan, berlari, melompat, berdiri dengan
sebelah kaki, dan sebagainya. Dia mempunyai kekuatan tangan dan kaki untuk
menjalankan aktiviti-aktiviti kemahiran asas permainan, seperti memukul bola,
mengguling bola, menendang bola dan membaling bola dengan dua belah tangan.
Subjek C juga berbangsa
Cina, umurnya 18 tahun 2 bulan. Dia boleh bercakap satu atau dua patah
perkataan yang biasa didengarnya. Apabila diajar perkataan baru, dia akan
menghadapi masalah untuk mengeluarkan bunyinya, seakan-akan dia tidak tahu
bercakap. Dia memahami apa yang didengar dan boleh bertindak balas, tetapi
tindak balasnya sangat lambat. Dia hanya boleh menumpukan perhatian dalam masa
2 atau 3 minit sahaja, senang diganggu oleh bunyi dan selalu menjenguk ke arah
bunyi. Apabila duduk bersendirian, dia asyik memusingkan tangannya. Dia
tergolong dalam kategori kurang berat badan berdasarkan Indeks Jisim Tubuh.
Ketinggiannya 174 cm dan beratnya 50 kg sahaja. Dia dapat menguasai kemahiran
asas lokomotor dan bukan lokomotor seperti berjalan, berlari, melompat, berdiri
dengan sebelah kaki, dan sebagainya. Tangan dan kaki Subjek C tidak kuat, oleh
itu dia tidak dapat menguasai kemahiran motor kasar dengan baik, dan hanya
mampu memukul bola, mengguling bola, menendang bola dan membaling bola dengan
dua belah tangan dalam jarak yang dekat sahaja.
Masa latihan bagi
ketiga-tiga subjek dilakukan diluar waktu persekolahan iaitu pada waktu petang
diantara 5.00 petang hingga 6.00 petang. Program intervensi ini dijalankan di
salah satu padang kecil di sebuah taman permainan berdekatan yang teduh dan
jauh daripada orang ramai. Kawasan sunyi ini dipilih untuk mengurangkan
gangguan terhadap pembelajaran subjek.
Program intervensi
kemahiran membaling bola dijalankan selama 5 minggu, 3 kali seminggu, 60 minit
setiap sesi latihan. Subjek dalam kajian ini diajar mengguna sebelah tangan
untuk membaling bola pada aras bahu. Latihan yang dijalankan sepanjang program
intervensi ini mempunyai struktur yang sama; ia bermula dengan sesi memanaskan
badan, diikuti dengan sesi latih tubi dan sesi menyejukkan badan. Di akhir sesi
latih tubi, setiap subjek diberi 5 kali percubaan dalam ujian kemahiran
membaling bola. RPI bagi sesi latihan yang seterusnya ditulis berasaskan
pencapaian subjek dalam ujian kemahiran yang sebelumnya. Oleh itu
aktiviti-aktiviti yang dirancang untuk setiap subjek dalam sesi latih tubi
adalah berbeza antara individu.
Untuk mengenal pasti sama
ada subjek mempelajari dan menguasai kemahiran yang dipelajari pada sesi
latihan tersebut, kaedah pemerhatian digunakan untuk menilai pencapaian subjek
dalam ujian kemahiran membaling bola. Data yang dikumpul daripada pemerhatian
adalah berdasarkan tiga fasa dalam kemahiran membaling bola, iaitu fasa
persediaan, fasa balingan dan fasa ikut lajak. Pembahagian kemahiran kepada
tiga fasa adalah penting kerana ia dapat menyenangkan penyelidik mengesan
kesalahan perlakuan subjek (Hay, 1993). Kemahiran membaling bola pada aras bahu
dalam kajian ini adalah berpandukan buku The
Biomechanics of Sports Techniques (Hay, 1993) dan Retarded
Kids Need To Play (Hirst & Michaelis, 1983).
Ketiga-tiga subjek dalam kajian ini mengguna
tangan kanan untuk menulis, oleh itu mereka juga mengguna tangan kanan
untuk memegang bola. Setiap subjek mempunyai kebolehan
yang berbeza dalam kemahiran membaling bola. Oleh itu pemerhatian perlakuan
subjek dalam kemahiran membaling bola adalah berasaskan kemahiran yang diajar
pada sesi latihan.
Bagi ujian kemahiran
membaling bola, data yang dikumpul adalah berdasarkan ujian kemahiran motor
yang dibuat oleh University of Connecticut and
Mansfield Training School
untuk pelajar-pelajar terencat akal (Fait, 1972).
Pemberian skor bagi kemahiran membaling bola sebelah tangan juga berdasarkan
yang dibuat oleh University of Connecticut and
Mansfield Training School (Fait, 1972) iaitu ‘0’
untuk tidak berusaha untuk membaling, ‘1’ untuk memegang bola dan melepaskan
bola dengan tujuan untuk membaling, ‘2’ untuk yang membaling bola tidak tentu
arah, ‘3’ yang membaling bola tepat pada sasaran bagi jarak yang kurang
daripada 30 kaki dan ‘4’ yang membaling bola tepat pada sasaran dalam jarak 30
kaki atau lebih.
Alat yang digunakan dalam
program intervensi ini termasuk tiga biji bola baling yang setiap satunya
berdiameter 8 inci, tiga gelung rotan yang setiap satunya berdiameter 30 inci,
pita ukur, dan tali rafia sebagai tanda garisan permulaan.
Keputusan
Subjek A memerlukan arahan
untuk melakukan balingan, ini telah menyebabkan perlakuannya tidak lancar.
Selepas menjalani beberapa kali sesi latihan, Subjek A telah membiasakan diri
dengan cara membaling bola. Pada sesi latihan 5, Subjek A sudah faham arahan
"mula", dia akan terus memulakan balingan tanpa arahan lain, oleh itu
perlakuan bagi ketiga-tiga fasa kelihatan lancar. Dari sesi latihan 6 hingga
13, iaitu pada jarak sasaran 24 hingga 30 kaki, Subjek A memerlukan dua sesi
latihan untuk menyesuaikan diri dengan jarak sasaran baru. Fasa balingan yang
tidak lancar pada jarak sasaran baru telah menjejaskan prestasi Subjek A.
Keadaan ini diperbaiki setelah Subjek A menjalani banyak latih tubi iaitu pada
sesi latihan yang kedua bagi jarak sasaran yang sama. Pada jarak sasaran 32
kaki, walaupun Subjek A telah menjalani dua sesi latihan iaitu 14 dan 15,
pencapaian Subjek A masih tidak konsisten. Subjek A hanya dapat membaling bola
tepat pada sasaran setelah dia dapat mengaplikasikan teknik membaling dengan
betul. Apabila Subjek A teragak-agak dalam perlakuan, ini telah mengakibatkan
daya membaling tidak dapat dihasilkan dengan efisien untuk membaling bola tepat
pada sasaran.
Daripada data pemerhatian, penyelidik mendapati program
intervensi ini berkesan untuk membantu Subjek A meningkatkan kebolehan
membaling bola. Pada awal sesi latihan, Subjek A memerlukan arahan untuk
melakukan balingan, selepas menjalani beberapa kali sesi latihan, Subjek A
telah membiasakan diri dengan cara membaling bola, dan akhirnya Subjek A
berjaya membaling bola tepat pada sasaran dengan mengaplikasikan konsep
pengurupulan daya, iaitu menggunakan segala daya yang dihasilkan dari kaki
sehingga ke jari untuk membaling bola ke arah sasaran.
Subjek B tidak dapat mengilas pergelangan tangan dan
menolak bola dengan jari ke arah sasaran. Selepas 5 kali sesi latihan, Subjek B
dapat membaling bola tepat pada sasaran. Pada sesi latihan 6 hingga 14, Subjek
B memerlukan bantuan demonstrasi dan arahan untuk membantunya membaling, ini
telah mengakibatkan perlakuan fasa balingan dan fasa ikut lajak tidak lancar.
Pada sesi latihan terakhir, Subjek B hanya memerlukan arahan untuk fasa
balingan.
Keputusan penilaian
pemerhatian telah menunjukkan terdapat kemajuan pembelajaran membaling bola
pada Subjek B. Ini membuktikan program intervensi selama 5 minggu dapat
membantu Subjek B meningkatkan kebolehan membaling bola.
Subjek C tidak dapat
mengerti langkah-langkah kemahiran membaling bola, Penyelidik perlu memberi
bimbingan secara fizikal dan membantunya memegang bola dengan jari terbuka dan
tapak tangan menghala ke atas, serta meletakkan tangan kanan pada aras bahu. Penyelidik
perlu memegang pergelangan tangan Subjek C untuk membantunya membaling bola.
Tanpa bantuan, Subjek C hanya membiarkan bola jatuh ke atas tanah. Bermula dari
ketidakupayaan memegang bola dengan jari, kemudian memahami arahan
"baling" dan maksud "sasaran", dan akhirnya berjaya
membaling bola tepat pada sasaran dalam jarak 2 kaki tanpa bantuan bimbingan
secara fizikal, ini telah menunjukkan program intervensi yang dijalankan selama
5 minggu ini memang berkesan untuk membantu pelajar autisme meningkatkan
kebolehan membaling bola. Pada sesi latihan 5, Subjek C telah menunjukkan
usahanya untuk membaling bola, oleh itu jarak sasaran untuk sesi latihan 6
adalah 2 kaki. Pada sesi latihan 6 hingga ke 15, Subjek C telah belajar
membaling bola ke arah sasaran pada jarak 2 kaki. Pada sesi latihan terakhir,
Subjek C telah Berjaya membaling bola tepat pada sasaran sebanyak 5 kali
daripada 5 percubaan.
Dari sesi latihan 1 hingga
ke sesi latihan 15, jarak sasaran balingan bagi Subjek C telah meningkat
sebanyak 2 kaki. Ini telah menunjukkan bahawa Subjek C berupaya membaling bola
tepat pada sasaran pada jarak 2 kaki. Ini juga membuktikan terdapat penambahan
kebolehan dalam kemahiran membaling bola bagi Subjek C.
Rumusan
Subjek dalam kajian ini
mempunyai ciri-ciri autisme yang tertentu dan tahap pembelajaran yang berbeza
antara individu. RPI yang direka bentuk khas untuk setiap subjek telah
menunjukkan keberkesanan program intervensi kemahiran membaling bola. Dapatan
kajian ini menunjukkan bahawa pelajar-pelajar autisme mempunyai kebolehan untuk
belajar kemahiran motor. Mereka boleh dilatih menumpu perhatian dan membaling
bola tepat pada sasaran yang ditentukan.
Dapatan kajian ini telah menunjukkan bahawa program
intervensi yang dijalankan selama 5 minggu dapat meningkatkan kebolehan
pelajar-pelajar autisme mempelajari kemahiran membaling bola melalui pendidikan
jasmani suaian. Berdasarkan hasil dapatan ini, penyelidik mengemukakan dua
cadangan untuk penyelidik-penyelidik lain membuat kajian lanjutan pada tahap
yang lebih tinggi dan mendalam. Pertama, kajian tentang program intervensi
selama 10 minggu bagi pelajar-pelajar autisme yang lemah dalam pembelajaran.
Tempoh masa yang panjang mungkin akan memberi kesan yang berlainan daripada
kajian ini. Dapatan kajian akan member gambaran yang lebih jelas tentang
keberkesanan tempoh masa untuk mengajar pelajarpelajar autisme yang lemah dalam
kemahiran motor. Kedua, kajian tentang memanjangkan masa latihan untuk aktiviti
permainan, Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti sama ada pelajar-pelajar
autisme dapat menggunakan kemahiran yang dipelajari dalam situasi permainan.
Ulasan Jurnal
Sebelum saya mengulas
dengan lebih lanjut berkenaan dengan jurnal ini adalah lebik baik juga saya
menerangkan apa yang dimaksudkan dengan Autisme. Perkataan autisme berasal
daripada perkataan bahasa Greek iaitu “autos”
yang bermaksud sendiri. Dalam situasi ini, autos merujuk kepada seseorang yang
hidup dalam dunianya sendiri. Seorang ahli psikologi dari Harvard iaitu Leo Kanner telah memperkenalkan istilah
austis pada tahun 1943 berdasarkan pemerhatian beliau terhadap penghidap
autisme yang menunjukkan respon yang negatif dalam berkomunikasi dengan orang
lain, pengasingngan diri, keadaan yang tidak fleksibel dengan orang lain dan
cara komunikasi yang berbeza daripada orang biasa.
Manakala proses intervensi
bagi kanak-kanak autistik bermula sebaik saja masalah ini dikesan. Tumpuan
intervensi pada peringkat pemulaan tertumpu kepada rawatan perubatan dan
pengurusan tingkah laku. Pengurusan
tingkah laku merangkumi pelbagai strategi dan teknik yang digunakan untuk
menambah atau mengekalkan tingkah laku sasaran (positif) dan mengurang atau
menghapus tingkah laku sesuai. Diantara teknik yang digunakan adalah seperti
pengasingan, kejelakan, time-out, shaping,
memberi ganjaran dan sebagainya. Perkhidmatan interventif awal sangat penting
bagi kanak-kanak autistik untuk membantu mengurangkan masalah autistik yang
mereka alami. Selain rawatan perubatan dan pengurusan tingkah laku,
perkhidmatan intervensi awal termasuklah pendidikan terancang.
Seterusnya maslah
pembelajaran pendidikan jasmani dikalangan pelajar-pelajar autisme merupakan
satu cabaran kepada guru-guru pendidikan jasmani. Oleh yang demikian jurnal ini
boleh menerangkan kepada guru-guru bahawa pelajar-pelajar autisme dapat dibantu
untuk mendpatkan pembelajaran ynag maksimum dalam bilik dan luar bilik darjah.
Jurnal yang ditulis oleh Tan Teck Bee dan Lou Sau Cheong ini adalah berkaitan
satu Program Intervensi Kemahiran Membaling Bola Tarhadap Pelajar Autisme
sekolah menengah.
Saya tidak mendapati
penulis menyatakan mana-mana teori yang dapat menyokong tulisan mereka. Bagi
saya teori-teori daripada ahli akademik juga penting bagi menyokong hasil
hajian yang dilaksanakan. Walaubagaiman pun penulis banyak menjadikan buku-buku
dan kajian yang berkaitan sebagai penyokong kepada dapatan dan hasil kajian
mereka. Antaranya ialah buku “Konsep dan Kaedah Pengajaran dengan Penekanan
pendidikan Inklusif” tulisan Ang H. B tahun 2001. Buku ini menyatakan bahawa
lebih kurang 75% kanak-kanak autisme adalah terencat akal. Penulis juga merujuk
kepada buku “Combanting Stimulus
Overselectivity: Physucal for Children With Autism” tulisan Connor tahun
1990 yang menyatakan bahawa mengajar pelajar-pelajar autisme dengn bimbingan
secara fizikal amat berkesan dalam pengajaran kemahiran membaling. Selain itu
penulis juga menggunakan buku ‘The
Biomechanics of Sport Techniques” tulisan Hay tahun1993 menyatakan
pengajaran kemahiran membaling seharusnya menggunakan fasa-fasa iaitu fasa
persediaan, fasa balingan dan fasa ikut lajak. Untuk mengukur tahap pencapaian
subjek dalam latihan dan ujian, penulis mengambil skor yang dinyatakan oleh
Fait tahun 1972 dalam bukunya ‘Special
physical education, adapter, corrective, develpmental’.
Pada pandangan saya
pemilihan subjek juga sangat sesuai, kerana mereka telah didiagnosis mengalami
autisme oleh doktor pediatrik sejak kecil lagi. Ketiga-tiga subjek bebangsa
cina yang berumur diantara 14 hingga 18 tahun. Dari segi
kemahiran asas subjek A adalah yang paling baik iaitu boleh melakukan kemahiran
asas seperti memukul bola, mengguling bola, menendang bola, membaling bola
dengan dua belah tangan dan menyambut bola. Subjek B pula mempunyai berat badan
yang kurang berdasarkan Indeks Jisim Tubuh (BMI). Walaupun begitu subjek B
boleh menguasai kemahiran asa lokomotor dan bukan lokomotor seperti berjalan,
berlari, berdiri sebelah kaki dan lain-lain lagi. Dia juga boleh melakukan
kemahiran asas permainan seperti memukul bola, mengguling bola, menendang bola
dan membaling dengan kedua belah tangan. Manakala subjek C juga tergolong dalam
katagori yang kurang berat badan berdasarkan Indeks Jisim Tubuh Badan (BMI).
Dia juga boleh menguasai kemahiran asas lokomotor dan bukan lokomotor seperti
berjalan, berlari, melompat, berdiri dengan sebelah kaki dan lain-lain lagi.
Walaupun begitu Subjek C tidak men uasai kemahiran motor kasar dengan baik. Dia
hanya mampu memukul bola, mengguling bola, menendang bola dan membaling bola
dengan dua belah tangan dalam jarak yang dekat sahaja.
Untuk mendapatkan hasil hajian saya sangat
bersetuju dengan kaedah yang diguna pakai oleh penulis. Penulis menggunakan
kaedah pemerhatian bagi menilai perkembangan dan peningkatan responden dalas
setiap sesi latihan yang dijalankan. Lebih mengukuhkan lagi dapatan kajian,
penulis melaksanakan latihan dalam tiga fasa iaitu fasa permulaan, fasa
balingan dan fasa ikut lajak. Oleh yang demikian penulis dapat meneliti
perkembangan subjek dalam setiap fasa latihan berkenaan. Kesalaha-kesalahan
lebih mudah untuk dikesan, dan latih tubi yang dilakukan dapat dipertingkatkan
pada kesalahan dalam fasa tersebut.
Pembahagian
skor juga dapat membantu penulis mengumpulkan skor yang dikumpulkan mengikut
tahap pencapaian responden. Penulis turut menyatakan bagaimana sesuatu
kemahiran diuji. Setiap responden memulakan kemahiran dengan memanaskan badan
dan seterusnya melakukan kemahiran asas yang lain seperti memegang dan
membaling bola. Langkah sebegini pada saya perlu kerana responden perlu
membiasakan diri dengan perlakuan yang hendak diuji. Akibat daripada perbezaan
tahap kebolehan dasar, aktiviti-aktiviti yang dijalankan oleh setiap subjek
pada sesi latih tubi adalah berbeza antara individu. Strategi pengajaran dan
pembelajaran yang direka bentuk khas untuk setiap subjek adalah berdasarkan
keperluan, kebolehan dan pencapaian subjek dalam setiap sesi latihan. Oleh yang demikian ketiga-tiga
subjek belajar dengan cara yang berlainan. Bagi Subjek A Pada permulaan melalui kaedah demonstrasi
dan arahan, selepas menguasai kemahiran membaling bola. Subjek A berkebolehan
berlatih sendiri, penyelidik hanya memberi maklum balas tentang hasil perlakuan
atau prestasi perlakuan. Sebagai contoh maklum balas “bagus” memberikan
kegembiraan kepada subjek yang menyebabkannya berlatih dengan
bersungguh-sungguh. Manakala bagi Subjek B pada awal program intervensi, hanya
belajar cara pegangan bola pada aras bahu dan mendengar arahan "lihat
gelung rotan, baling", namun Subjek B berupaya mengikuti pengajaran.
Perkembangan Subjek B dapat dilihat dengan baik bermula dengan belajar teknik
membaling dengan koordinasi mata, tangan dan kaki; Subjek B menghadapi masalah
untuk mengingati kesemua langkah yang dipelajari. Setiap kali dalam sesi latih
tubi dan penilaian, Subjek B perlu melihat demonstrasi untuk melakukan
ketiga-tiga fasa kemahiran membaling. Tanpa bantuan, Subjek B akan membaling
bola dengan cara sembarangan. Subjek B mengambil masa yang panjang untuk
mengingati kesemua langkah dalam kemahiran membaling dan akhirnya dia berjaya dalam
sesi latihan 15. Manakala bagi diakhir
latihan Subjek C telah berupaya membaling bola tepat pada sasaran dalam jarak 2
kaki dengan usahanya sendiri. Penyelidik hanya memberi arahan untuk membantunya
menumpukan perhatian pada sasaran. Dari ketidakupayaan memegang bola dengan
jari, Subjek C telah menunjukkan kebolehannya membaling bola tepat pada sasaran
sejauh 2 kaki pada akhir sesi latihan. Ini telah menunjukkan pelajar autisme
pada tahap pembelajaran yang paling lemah pun dapat belajar mengikut
keupayaannya.
Berdasarkan
dapatan kajian, responden belajar melalui kaedah yang pelbagai antaranya
demonstrasi dan arahan. Responden berupaya mengubahsuai kesalahan setelah
penyelidik memberi maklum balas dan memberitahu kesalahannya. Daripada data pemerhatian, penyelidik mendapati program intervensi ini
berkesan untuk membantu Subjek A meningkatkan kebolehan membaling bola. Pada
awal sesi latihan, Subjek A memerlukan arahan untuk melakukan balingan, selepas
menjalani beberapa kali sesi latihan, Subjek A telah membiasakan diri dengan
cara membaling bola, dan akhirnya Subjek A berjaya membaling bola tepat pada
sasaran dengan mengaplikasikan konsep pengurupulan daya, iaitu menggunakan
segala daya yang dihasilkan dari kaki sehingga ke jari untuk membaling bola ke
arah sasaran. Keputusan penilaian pemerhatian telah menunjukkan terdapat
kemajuan pembelajaran membaling bola pada Subjek B. Ini membuktikan program
intervensi selama 5 minggu dapat membantu Subjek B meningkatkan kebolehan
membaling bola. Berdasarkan keputusan pemerhatian perlakuan daripada, didapati
pada sesi latihan 1 hingga 3, Subjek C tidak dapat mengerti langkah-langkah
kemahiran membaling bola, Penyelidik perlu memberi bimbingan secara fizikal dan
membantunya memegang bola dengan jari terbuka dan tapak tangan menghala ke
atas, serta meletakkan tangan kanan pada aras bahu. Penyelidik perlu memegang
pergelangan tangan Subjek C untuk membantunya membaling bola. Tanpa bantuan,
Subjek C hanya membiarkan bola jatuh ke atas tanah.
Berdasarkan artikel Aktiviti Pendidikan Jasmani
Suaian Pelajar Berkeperluan Khas dan Program Intervensi Kemahiran Membaling
Bola Terhadap Pelajar Autisme Sekolah Menengah, terdapat beberapa perkara yang
dapat disimpulkan. Pertama, Pendidikan Jasmani yang dilaksanakan secara
terancang dan sesuai untuk sesuatu kategori keperluan khas boleh membawa kesan
yang positif kepada perkembangan fizikal, emosi dan mental individu. Perlu bagi
seseorang guru merancang Rancangan Pengajaran Individu yang baik dan sesuai
dengan murid berkeperluan khas agar objektif pembelajaran tercapai.
Seterusnya, program intervensi dalam bentuk
pendidikan jasmani suaian dapat membantu pelajar-pelajar berkeperluan khas
meningkatkan kebolehan motor. Mereka harus diberi peluang pendidikan yang
sebaik mungkin untuk memperkembangkan potensi kendiri walaupun proses kemajuan
mereka mungkin lebih lambat daripada pelajar-pelajar normal. Setelah didedahkan
dengan kemahiran-kemahiran tertentu, mereka mampu melakukan aktiviti fizikal
yang lebih berfokus dan dapat melatih diri memaksimakan penggunaan fizikal.
Dengan bantuan dan latihan yang sistematik, mereka tetap boleh mencapai potensi
kendiri. Malah menurut penulis, guru perlu lebih bersikap penyabar dan positif
apabila berdepan dengan kanak-kanak khas ini. Tidak kurang penting juga, mereka
perlu peka mengenai perbezaan yang terdapat pada anak didik mereka.
Masalah yang dikemukan penulis seperti kekurangan
guru pendidikan jasmani yang berkelayakan dan peralatan yang tidak sesuai bagi
pelajar khas perlu diatasi dengan segera agar pelajar berkeperluan khas juga
mampu mendapat peluang belajar dan beraktiviti seperti pelajar normal.
Pendidikan Jasmani perlu dilihat sebagai lebih menyeluruh berbanding dengan
subjek lain. Subjek-subjek lain banyak menyentuh aspek kognitif (intelektual),
sedikit ruang untuk aspek rohani (afektif) dan hampir tiada ruang untuk aspek
psikomotor dan fizikal. Aktiviti jasmani yang disesuaikan dengan
keupayaan pelajar berkeperluan khas boleh membantu golongan ini mengurangkan
kelemahan dan masalah yang dihadapi. Aktiviti Pendidikan Jasmani yang
bersesuaian perlu disediakan untuk melazimkan keupayaan mereka ke tahap yang
optimum bagi menyediakan mereka untuk menghadapi kehidupan sebenar di luar
sekolah serta dapat menggalakkan kesejahteraan emosi kepada golongan istimewa
ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan