Ahad, 29 Mei 2016

EDU3093 GURU DAN CABARAN SEMASA - INTERGRASI NASIONAL

1.0       INTERGRASI NASIONAL

            1.1       Konsep Intergrasi Nasional

Kemakmuran Malaysia hari ini merupakan hasil daripada satu proses sejarah yang panjang.  Perpaduan yang wujud di Malaysia hari ini sesungguhnya merupakan sebuah kebahagiaan yang telah melalui beberapa proses interaksi, integrasi dan asimilasi antara masyarakat pribumi tempatan dengan masyarakat bukan pribumi tempatan.  Proses ini mengambil masa yang agak panjang dan turut melalui zaman kedukaan.  Melalui proses sejarah  yang dilalui negara Malaysia, maka hari ini boleh dilihat bahawa perpaduan masyarakat Malaysia sangat utuh. Selepas kemerdekaan, negara menghadapi pelbagai masalah dalaman terutama masalah perpaduan dan integrasi antara kaum.  Wujudnya Integrasi Nasional menunjukkan persefahaman antara kaum yang timbul sendiri tanpa paksaan.  Dengan itu, negara akan mengalami keharmonian yang berpanjangan dan dapat dinikmati oleh masyarakat yang berbilang kaum.

Noriati A.Rashid (2010) menyatakan  integrasi nasional merupakan satu proses penyatuan antara kumpulan manusia yang berbeza dari segi latar belakang,status sosial dan budaya untuk membentuk entiti yang mempunyai pegangan norma serta mengamalkan kehidupan bersama. Daripada penyatuan yang terbentuk, maka akan wujudlah perkongsian persefahaman dan pemikiran antara kaum di dalam sesebuah negara. Manakala  Shamsul Amri (2007) memberikan maksud integrasi sebagai satu proses bagi mewujudkan satu identiti nasional dalam  kalangan kumpulan yang terpisah daripada segi budaya, sosial dan lokasi dalam sesebuah unit politik.

            Integrasi sebegini merupakan satu proses yang berlaku hasil ikatan batin, iaitu ikatan perasaan antara manusia sendiri. Ia adalah proses kerohanian atau spiritual yang merupakan hasil daripada satu penghayatan di mana akhirnya berlaku perkongsian pemikiran dan hati, jauh merentasi perbezaan budaya dan kumpulan etnik. Integrasi nasional merupakan satu proses berbentuk abstrak, satu proses penyatuan atau ikatan yang sebati dan berpanjangan (Modul Kenegaraan, 2011: 179-180).

            Jawatankuasa Integrasi Nasional, Jun (1991) menyatakan bahawa Integrasi Nasional merujuk kepada satu proses dinamik untuk merapatkan masyarakat negeri-negeri dalam Malaysia khususnya di antara negeri-negeri di Semenanjung dengan Negeri Sabah dan Sarawak, untuk membentuk satu Bangsa Malaysia yang mempunyai identitinya sendiri berteraskan Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara.

Pendidikan menjadi tunjang kepada perpaduan negara. Tidak dapat dinafikan bahawa sekolah dan pendidikan memainkan peranan yang sangat penting dalam pembinaan dan pembentukan warga negara dan masyarakat yang bersatu padu dan hidup dalam suasana yang harmoni. Integrasi nasioanal telah dapat memupuk semangat nasionalisme yang mendalam kepada semua kaum di negeri ini tanpa mengira bangsa, agama dan warna kulit dalam masyarakat hari ini. Ini dapat dibuktikan daripada interaksi yang baik yang ditunjukkan oleh rakyat Malaysia baik antara satu sama lain walaupun berbeza agama dan bangsa. Sebagai contoh, di sekolah menengah, para pelajar yang terdiri dengan pelbagai kaum dapat belajar dalam satu sekolah yang sama. 

Untuk menangani cabaran Integrasi Nasional, guru perlulah menyemai dan memupuk semangat patriotisme secara berterusan dalam kalangan pelajar. Contohnya, semangat ini boleh dipupuk ke dalam diri pelajar daripada aktiviti perbarisan untuk menyanyikan lagu kebangsaan dan lagu patriotik iaitu ‘Negaraku’. Ianya dapat diaplikasikan ke dalam perhimpunan mingguan di sekolah. Selain itu juga, semangat patriotisme dapat dipupuk melalui sambutan bulan Kemerdekaan yang diadakan di sekolah. Pelajar boleh melibatkan diri dalam segala aktiviti yang dianjurkan oleh pihak sekolah seperti mendeklamasikan sajak, syair, pantun, puisi, penulisan karya kreatif, pertandingan nyanyian lagu-lagu patriotik dan lain-lain. Penyertaan mereka dalam aktiviti yang dianjurkan ini akan meningkatkan serta menyemarakkan lagi semangat cintakan tanah air  yang tercinta.

Selain itu juga, guru juga boleh memberikan peluang kepada semua pelajar yang terdiri daripada pelajar yang berbilang kaum dan agama untuk berinteraksi antara satu sama lain dan melibatkan diri dengan semua aktiviti yang dianjurkan oleh pihak sekolah. Contohnya, penglibatan mereka dalam aktiviti kokurikulum seperti Kempen Cintakan Warisan Seni, Kempen Kibar Jalur Gemilang, Pertandingan Menceriakan Kelas sempena Hari Kemerdekaan, Perbarisan Badan Beruniform dan lain-lain akan dapat membina kekuatan jati diri serta menanamkan rasa cintakan kepada bangsa dan negara Malaysia.

Oleh yang demikian, pendidikan adalah  peranan yang sangat penting dalam proses menyatukan semua kumpulan etnik di negara kita. Pendidikan dapat membentuk modal insan yang berkembang secara holistik dari segi jasmani, emosi, intelek dan rohani yang mana merupakan matlamat dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Oleh itu, banyak langkah telah diambil oleh Kementerian Pelajaran untuk melahirkan generasi masa hadapan yang bersemangat patriotik, bertoleransi, progresif dan bersatu untuk menjadikan Malaysia negara yang cemerlang. Langkah-langkah yang dimaksudkan adalah seperti berikut:

a.    Pelaksanaan sistem pendidikan kebangsaan yang menggunakan kurikulum dan penilaian yang sama di semua sekolah.
b.    Memperkasakan Sekolah Kebangsaan untuk memupuk semangat bersatu dalam kalangan kumpulan etnik yang berbeza.
c.    Mengasimilasikan nilai-nilai diri yang positif, nilai-nilai moral dan seni dalam semua mata pelajaran.
d.    Memperkenalkan mata pelajaran sivik dan kewarganegraan di sekolah rendah dan sekolah menengah pada tahun 2003.
e.    Memperkenalkan konsep Sekolah Wawasan.

1.2       Kaitan Integrasi Nasional Dengan ImplikasiIntegrasi Nasional Dengan Program Yang Dilaksnakan Oleh Pihak Sekolah Dan PIBG.

            1.2.1    Program Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan (RIMUP)

Program Rancangan Intergrasi Murid Untuk Perpaduan  (RIMUP) merupakan  satu  program khas untuk mengeratkan perpaduan di kalangan murid yang berbilang bangsa, etnik, budaya,  dan agama. Perpaduan adalah tunggak kekuatan dan kestabilan sesebuah negara dengan sebab  ini kerajaan telah memberi peruntukan yang banyak bagi tujuan mewujudkan keamanan, keharmonian dan perpaduan di kalangan rakyat Malaysia. Untuk mancapai tujuan tersebut RIMUP telah diwujudkan untuk memupuk dan menyemaikan sikap bersatupadu dikalangan pelajar sejak mereka di bangku sekolah lagi. RIMUP ini adalah satu usaha yang berterusan bukan sahaja dalam program khas ini, tetapi juga diaplikasikan dalam rancangan pengajaran dan pembelajaran oleh guru-guru di dalam kelas..

Program ini amat penting kerana ia termasuk dalam Teras Satu Pelan Induk Pembangunan Pendidikan Malaysia (PIPP) iaitu membina Negara Bangsa. Pembinaan Negara Bangsa tidak akan tercapai, jika tidak wujud persefahaman, pemuafakatan, perpaduan, serta kerjasama dikalangan semua rakyat yang ada dalam Negara Malaysia, tanpa mengira bangsa, etnik, budaya dan agama.

Seiring itu juga, RIMUP dapat mewujudkan bangsa Malaysia selain daripada sikap bersatupadu  tetapi juga berjiwa patriotik dan harus di pupuk dan disemai  dikalangan anak-anak sejak awal lagi. Berdasarkan itulah RIMUP dilaksanakan di peringkat sekolah, bukan sahaja melibatkan pelajar sahaja tetapi secara langsung juga melibatkan para ibubapa atau PIBG di sekolah. Dengan usaha begini dapat meningkatkan pembinaan Negara Bangsa, bangsa Malaysia bersatupadu hidup dalam hidup dalam suasana harmoni aman dan damai menuju Negara maju.

1.2.2    Program Sarana Sekolah dan Sarana Ibu Bapa

Kementerian Pelajaran Malaysia telah memperkenalkan Sarana Ibu Bapa dan Sarana Sekolah sebagai inisiatif kebangsaan bagi meningkatkan penglibatan ibu bapa, komuniti dan sektor swasta ke arah bersatu dan menyokong satu matlamat iaitu membantu murid berjaya. Penglibatan anda mampu mengubah sistem pendidikan negara ke arah kecemerlangan dan kemenjadian murid seperti yang diharapkan.

            Sarana Ibu Bapa merupakan suatu inisiatif kebangsaan bagi meningkatkan penglibatan ibu bapa dalam pembelajaran anak-anak di dalam dan di luar sekolah demi kecemerlangan masa hadapan negara yang tercinta. Sarana Sekolah pula merupakan suatu inisiatif kebangsaan bagi meningkatkan penglibatan ibu bapa dan komuniti dengan sekolah demi kecemerlangan masa hadapan negara yang tercinta.

            Malaysia berhasrat untuk mempunyai sistem pembelajaran yang dapat meningkatkan kejayaan murid. Hasrat ini lebih mudah dicapai apabila semua pihak termasuk sekolah, ibu bapa serta ahli komuniti bersatu dan menyokong satu matlamat – membantu murid berjaya. Peranan ibu bapa dalam membantu pembelajaran anak di rumah tidak dapat dinafikan. Kajian menunjukkan apabila ibu bapa terlibat sama, sekolah dapat manfaat berikut :

a.    keyakinan guru meningkat
b.    pencapaian murid meningkat
c.    ibu bapa merasa mereka sebahagian dari sekolah dan lebih menyokong program sekolah
d.    kes disiplin dalam kalangan murid berkurangan
e.    hubungan lebih baik antara pentadbir, guru dan ibu bapa
(Olsen & Fuller, 2008)
Sarana Penglibatan Sekolah dengan Ibu Bapa dan Komuniti bertujuan memperkenalkan sekolah kepada enam (6) elemen yang akan menyokong Sistem Pembelajaran. Elemen-elemen tersebut, apabila dilaksanakan dengan sempurna akan meningkatkan penglibatan ibu bapa dengan pembelajaran anak mereka dan juga penglibatan ibu bapa dan komuniti dengan sekolah. Dalam merangka program bagi melaksanakan elemen-elemen yang menyokong pembelajaran, sekolah perlu bergabung dengan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) / Lembaga Pengelola Sekolah (LPS) / alumni serta ahli komuniti setempat kerana semuanya merupakan rakan kongsi dalam mencemerlangkan murid.

1.2.3    Aktiviti Gotong-Royong

Aktiviti gotong-royong yang dijalankan oleh pihak sekolah juga membawa kepada perpaduan dan integrasi nasional kerana murid-murid dan guru-guru bekerjasama membersihkan kawasan sekolah. Pada masa yang sama, mereka dapat berinteraksi semasa mereka dan mengenali rakan yang tidak dikenali. Keadaan ini secara tidak langsung mewujudkan perpaduan dan integrasi nasional antara murid dan guru. Seterusnya, di sekolah, murid-murid berpeluang menggunakan kemudahan-kemudahan yang tersedia tanpa mengira kedudukan dan kaum murid yang berbeza. Contohnya, kemudahan pusat sumber diberikan kepada mereka tanpa mengambil kira latar belakang kaum. Keadaan ini terang menunjukkan bahawa perpaduan dan integrasi nasional telah dipupuk dengan tidak mendiskriminasikan murid mengikut bangsa dan agama untuk menggunakan pusat sumber.

                        1.2.4    Sambutan Perayaan Peringkat Sekolah

Pada setiap musim sesuatu perayaan, pihak sekolah juga mengadakan sambutan perayaan pelbagai kaum seperti Hari Raya Puasa, Tahun Baru Cina, Deepavali dan lain-lain. Melalui cara ini, setiap murid dapat mempelajari adat resam serta kepercayaan kaum-kaum di Malaysia ini. Sekolah turut akan mengadakan persembahan tarian tradisional yang daripada pelbagai kaum. Contohnya, tarian zapin, tarian kipas, tarian singa dan tarian kaum india. Di sini, murid-murid sendiri yang akan memakai pakaian tarian tradisional kaum tertentu dan mempersembahkan tarian tradisional melalui tunjuk ajar guru. Tambahan pula, pihak sekolah juga mengadakan jamuan perayaan tersebut. Maka, murid dapat mencuba makanan tradisional sesuatu kaum tersebut di samping memahami budaya kaum berbeza daripadanya. Sedar tidak sedar, murid tersebut akan secara langsung memahami perbezaan kaum bukanlah dari segi perbezaan bahasanya dan pakaiannya sahaja, sebaliknya perbezaan dari aspek makanannya juga.

Selain aktiviti persembahan tarian tradisional, aktiviti sambutan perayaan di sekolah juga menyumbang kepada terbentuknya perpaduan dalam diri murid-murid. Hal ini demikian dapat dilihat melalui rasa hormat yang timbul dalam kalangan murid yang berlainan agama. Salah faham dan perbezaan kaum akan dapat dielakkan kerana mereka telah memahami budaya bangsa lain. Misalnya, sekolah saya yang merupakan Sekolah Jenis Kebangsaan yang tidak ketinggalan mengadakan sambutan Kuih Bulan di sekolah. Salah satu aktiviti yang diadakan adalah pertandingan merekacipta tanglung. Walaupun perayaan ini merupakan perayaan kaum Cina, namun, murid yang berlainan agama turut memeriahkan lagi aktiviti ini dengan menyertainya. Hal ini demikian memberi kesedaran kepada murid-murid bahawa sesuatu perayaan bukanlah hanya boleh diraikan oleh kaumnya sahaja malah bangsa dan agama lain juga boleh bersama-sama meraikannya tanpa halangan. Keadaan ini telah menunjukkan wujudnya integrasi dalam diri mereka memandangkan sedikit sebanyak mereka telah mengetahui budaya yang berbeza di Malaysia.

                        1.2.5    Aktiviti KoKurikulum

Selain kurikulum, kokurikulum juga merupakan satu saluran pembelajaran yang berasaskan gerak kerja yang terancang. Kepentingan pelaksanaan aktiviti ini setara dengan  kepentingan pelaksanaan aktiviti di dalam bilik darjah kerana peranannya juga turut menjadi penyumbang dan pelengkap kepada integrasi di sekolah keseluruhannya. Aktiviti-aktiviti kokurikulum membantu pelajar untuk menambah, mengukuhkan dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang telah dipelajari di dalam bilik darjah. Peranan utama kokurikulum ialah untuk memupuk dan mengeratkan hubungan di kalangan pelajar dan juga antara sekolah dengan masyarakat. Dengan ini perpaduan mula berpucuk di kalangan pelajar dan secara langsung menuju ke arah integrasi nasional.

Aktiviti kokurikulum juga menekankan pemupukan dan perkembangan diri individu melalui psikomotor, kognitif dan efektif. Justeru, aktiviti kokurikulum yang dilaksanakan seperti program sukan, kelab, persatuan, badan beruniform dan sebagainya sentiasa dipergiatkan lagi dalam kalangan murid pelbagai kaum. Aktiviti kokurikulum yang dijalankan di sekolah juga melibatkan aktiviti sukan. Memandangkan sukan menjadi salah satu daripada alat perpaduan di peringkat sekolah, maka sukan yang dijalankan bukan semata-mata untuk kesihatan tetapi juga untuk integrasi dalam kalangan murid-murid. Contohnya pelbagai jenis permainan sukan yang dijalankan dalam aktiviti sukan di sekolah. Melalui sesuatu permainan atau perlawanan, jelas sekali nilai-nilai yang dapat dipupuk dalam kalangan murid-murid tidak lain tidak bukan adalah kerjasama dan bersatu padu walaupun mereka terdiri dari pelbagai kaum.

Selain itu,hari sukan sekolah misalnya, matlamat utamanya adalah mewujudkan persefahaman, semangat kekitaan dan perpaduan di antara pelajar-pelajar sekolah. Pada hari sukan, semua murid akan terlibat dalam sesuatu pertandingan permainan, perarakan dan perhiasan khemah dengan bersatupadu tanpa mengira apa-apa jua faktor tetapi sebagai satu kumpulan yang majmuk. Ini menuju ke arah perpaduan dalam kalangan murid-murid.

Selain itu, perkhemahan juga merupakan salah satu aktiviti yang dijalankan oleh badan-badan beruniform seperti pengakap, pandu puteri, bulan sabit merah dan sebagainya. Tujuan utama aktiviti-aktiviti perkhemahan ini dianjurkan adalah untuk memupuk perpaduan dan membentuk integrasi di kalangan peserta-peserta perkhemahan. Semangat kekitaan akan mula wujud apabila menjalankan aktiviti-aktiviti secara kumpulan dan bekerja sama untuk mengharungi segala cabaran semasa aktiviti. Kerjasama antara satu sama lain dan tolong-menolong akan membentuk sikap bersatupadu. Dengan ini wujudlah perpaduan dan integrasi diantara peserta-peserta perkhemahan yang datang dari sekolah yang berbeza, latar belakang yang berbeza dan kebudayaan berbeza.Acara-acara yang dijalankan ialah seperti ceramah motivasi, pembinaan jati diri, kerohanian, kembara, ikhtiar hidup, kewarganegaraan dan riadah. Suasana perkhemahan yang dijalankan di luar kawasan sekolah sangat menyeronokkan para murid. Selain daripada mendapat maklumat dan kemahiran baru, mereka dapat merasai keindahan alam Malaysia, nikmat kehidupan dalam sebuah negara yang aman dan damai sementara bergaul dengan rakan-rakan yang lain bangsa.

Di luar sistem akademik, murid pula terlibat dalam aktiviti pelbagai kaum seperti program keluarga angkat. Program anak angkat selalunya berfokuskan kepada pembinaan perhubungan yang tidak mengira agama, bangsa dan negara atau dengan kata lain menuju perpaduan. Program anak angkat dijalankan oleh pihak sekolah contohnya ke sesuatu tempat membolehkan seseorang murid dapat mengenali ciri-ciri kehidupan dan kebudayaan sesuatu tempat. Dengan ini, wujudlah persefahaman dan perpaduan di antara murid dan penduduk sesuatu tempat. Ia juga menjurus kepada tercapainya integrasi nasional.

                                    1.2.6  Integrasi di Peringkat Nasional

Mantan Perdana Menteri Malaysia yang kelima Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi pada masa pemerintahannya mahukan program integrasi di sekolah diteruskan bagi membolehkan perpaduan dan kerjasama antara pelajar pelbagai kaum ditingkatkan. Beliau berkata langkah ini perlu kerana melalui program tersebut akan membawa kebaikan kerana wujudnya perasaan saling hormat-menghormati antara kaum dapat dipereratkan. Antara kata-kata beliau ialah:

“ Kita nak kebaikan supaya setiap kemajuan negara dapat dinikmati semua kaum dan ia setiap kaum sama-sama menyumbang kepada negara dan menguntungkan semua pihak. Kalau kita tidak berusaha untuk memberi kesempatan kepada pelajar untuk melibatkan diri dalam kegiatan kokurikulum seperti sukan, debat, kegiatan alam sekitar dan landskap, hubungan antara mereka akan terpisahdan bersendirian menjadikan integrasi  sukar untuk dilaksanakan”.

            Selain program integrasi, sekolah juga mewujudkan program pertukaran pelajar sekolah. Program pertukaran ini diadakan di antara sekolah yang membawa perpaduan kerana murid-murid dapat mengenali dan memahami murid-murid dari sekolah lain. Misalnya, murid dari Sekolah Jenis Kebangsaan digalakkan supaya bergaul dengan murid dari Sekolah Kebangsaan melalui suatu program yang dianjurkan oleh pihak sekolah untuk suatu jangka masa tertentu. Keadaan ini membolehkan murid sekolah berpeluang berinteraksi dengan murid dari sekolah yang berlainan. Pada masa yang sama, hubungan harmoni terjalin dan perpaduan wujud  antara mereka.

            Walau bagaimanapun, pelancaran kempen, ceramah dan kem-kem motivasi turut diadakan oleh pihak sekolah. Aktiviti seperti ini berfokuskan perpaduan dan integrasi nasional. Murid-murid akan didedahkan kepada kepentingan kerjasama dan perpaduan di negara kita yang terdiri daripada pelbagai kaum dan etnik. Contohnya, murid-murid Tahap 2 terutamanya digalakkan menyertai kem-kem motivasi yang dianjurkan supaya dapat memahami dan mempelajari konsep perpaduan yang cuba diterapkan oleh pihak sekolah. Di samping itu, murid-murid juga akan tahu kepentingan bekerjasama tidak kira kaum dan sekali gus akan mengamalkannya.


5.0       Rujukan

Abdul Wahid Nuruddin. (1996). Stres pekerjaan di kalangan guru. Satu Kajian Kes.              Tesis  (B.Ed) .

Amir Hasan Dewi. (1999). Penteorian sosiologi dan pendidikan. Tanjung Malim: Quantum Books.

Aziz Yahya, Jamaludin Ramli, Mazeni Ismail. (2010). Stress dalam kalangan guru sekolah menangah di empat buah negeri di malaysia. Asia Pasific Journal Of Educators and Education, Vol 25 , 103-136.

Faridah Karim dan Zubaidah Aman . (1998). Implikasi Burnout di kalangan guru terhadap sistem pendidikan. Posiding Seminar Isu-Isu Pendidikan Negara , 317-333.

Foo Say Fooi. (2005). Etika perguruan: Jaminan peningkatan profesionalisme. Serdang:Penerbitan Universiti Putra Malaysia.

Kementerian Pelajaran Malaysia. (2012). Kreativiti dan inovasu; Elemen Merentas Kurikulum. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum.

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2006). Pelan Induk Pembangunan Pendidikan2006-  2010  Retrieved Februari 27, 27, from http://www.moe.gov.my/tayang.php?laman=home&bhs=my

Modul HN2013 Kenegaraan Pendidikan Jarak jauh. (2011). Unit 10 isu-isu dan cabaran negara. Tanjung Malim: Universiti Perguruan Tanjung Malim.

Mohd Ridhuan Tee Abdullah. (2010). Cabaran integrasi antara kaum di Malaysia : perspektif  sejarah, keluarga dan pendidikan. Jurnal Hadhari , 1985-6830.

Muhyiddin Tun Hussin. (2012, ogos 13). Guru berinovasi adalah berkulaiti. Retrieved Mac 4, 2015, from Berita Harian Online: http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Guru berinovasi adalah guru berkualiti Muhyiddin/Article pada 13 Ogos

Noraiti A. Rashid. (2010). Guru dan cabaran semasa. Selangor: Oxford Fajar Sd. Bhd.

Sanusi Osman. (1989). Ikatan etnik dan kelas di Malaysia. Selangor: Universiti Kebangsaan Malaysia.

Shamsul Amri Baharuddin. (2007). Modul hubungan etnik. Shah Alam Selangor: UPENA.Syed Ismail, Ahmad Subki. (2010). Asas kepimpinan & perkembangan profesional. Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.

Zahrin Ramlan. (2009). Guru inovatif didik pelajar alaf kini. Kuala Lumpur: Pendidkan.

Zakiah Arshad. (2003). Stres kerja di kalangan guru-giri sekolah rendah. Satu kajian di Zon  Bandar .






Tiada ulasan:

Catat Ulasan